Skandinavisk Design og Elegance Populært i Hele Verden

På den globale skala er Danmark et ganske lille land – i hvert fald hvis vi kigger på hvor mange kvadratmeter vi fylder, og hvor stor vores befolkning er. Det er dog ikke noget, der har den helt store betydning i praksis. Nu om dage er størrelsen nemlig ikke nær så vigtig, som den var før i tiden. Danmark gør det tværtimod rigtigt godt i den globaliserede verden, og de rer overraskende mange der kender navnet på vores land, og har gode ting at sige om det.

På det seneste er det dog specielt dansk design, eller måske bredere: skandinavisk design, der er blevet utroligt populært verden over. Der er på internationalt plan en generel interesse i det simple og det minimalistiske. Denne udvikling har sandsynligvis noget at gøre med, at vi ikke længere kan ignorere de klima-forandringer, som vi mennesker overdrevne forbrug har medført. Der er blevet langt mere opmærksomhed på vores effekt på klima og miljø over hele verden, og det har naturligvis ført til, at flere og flere mennesker leder efter måder, hvorpå de kan bidrage til at løse problemet. En af de mest oplagte tilgange er at minimere sit eget forbrug så godt som muligt. Når man undersøger hvordan man kan minimere sit forbrug, så falder man selvfølgeligt over minimalismen som en fornuftig tilgang: find ud af, hvad der reelt er vigtigt, og fokusér så på det, her i livet. Ikke alene sparer man miljøet for en helt masse unødvendige affaldsstoffer på den måde: man kan også blive et gladere og mere helt menneske, ved at gå minimalismens vej.

Når vi ændrer den måde, vi anskuer og tilgår verden på, så bliver det til en del af vores identitet. Vores identitet er ikke noget, vi bare sådan holder for os selv: det er noget vi signalerer til mennesker omkring os. Vi ønsker at andre skal vide hvad vi står for, så de kan se os for dem vi virkelig er. Det giver altså mening, at minimalismens fremgang generelt, også har ført til en øget interesse for minimalistisk design indenfor moden. Det tøj vi har på, er en af vores primære kommunikationskanaler omkring vores identitet.

Vi ser altså mærker som gestuz vinde frem på en international skala. Den skandinaviske mode er noget, som alle vil have fingre i. Det kombineres så med andre simple ting, som også længe har været elskede herhjemme: sko fra Vans, og en mere afslappet tilgang til påklædning i det hele taget. Danskerne har altid gået mere op i, at udvise medmenneskelighed og omsorg, end i at ”prale” med sin påklædning. Disse værdier er selvfølgeligt blevet en central del af den skandinaviske mode, og nu spreder både moden og værdierne sig så til andre lande.